+38 (096) 014-71-12

Закриття ФОП: яка процедура та послідовність дій?   

Достатньо часто до нас звертаються підприємці з питанням про закриття ФОП: чи можуть вони самостійно закритися, яка існує процедура та у чому складнощі? Давайте разом пройдемо шляхом  закриття та побачимо всі нюанси та проблеми.

Отже, давайте уявимо ФОП без найманих працівників, що здійснював підприємницьку діяльність, сплачував всі податки та просто вирішив припинити свою діяльність. Що в першу чергу треба зробити, а що потім, які проблеми та питання – все це побачимо нижче. 

Перший крок – це зареєструвати «Заяву припинення підприємницької діяльності». Цей крок можна зробити через портал Дія (це безкоштовно) або звернутися до державного реєстратора.

Згідно закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» Заява про припинення діяльності повинна бути зареєстрована протягом 24 годин. А також, автоматично оновлюються дані в Державному реєстрі (usr.minjust.gov.ua). Статус ФОП з моменту обробки заяви змінюється з «Зареєстрований» на «Припинено». Це означає, що ФОП вже не має право здійснювати підприємницьку діяльність, та нові податки після дати реєстрації припинення – не нараховуються. Данні щодо реєстрації заяви про припинення підприємницької діяльності також надходять і до податкової. З цього моменту ДПІ чекає від підприємця ліквідаційні звіти та сплату податків, які були нараховані та не сплачені до дати реєстрації припинення діяльності.

Другий крок – звернутися в обслуговуючий банк, де був відкритий поточний рахунок ФОП, для отримання виписки з рахунку та закрити рахунок для ФОП. 

Чому ми ставимо це як другий крок? Тому що виникає багато проблем у підприємців, які не закривали рахунок вчасно, а коли Банк побачив, що ФОП вже «припинено», сам ініціює процес закриття. І в момент коли ФОП хоче зробити платіж з рахунку, виявляється щоб забрати власні кошти там ціла процедура. Тому звертаю вашу увагу на цей момент, бо це ваші кошти та ваш рахунок, навіщо ж платити комісію Банку, якщо кошти надходити вже не будуть. 

Третій крок – остаточний розрахунок податків та їх оплата. 

Надважливо порахувати свої податки та сплатити їх, якщо до дати реєстрації припинення діяльності це не було зроблено. Чому це важливо зробити до подання та прийняття звітності? Тому що, коли звітність буде прийнята, державне казначейство нарахує вам остаточні податкові зобов’язання. Тобто ліквідаційною звітністю ви самі собі робите нарахування податків, а якщо ви їх не сплатили завчасно, то у вас з’явиться борг та недоїмка, і система буде рахувати пеню за кожний день прострочки. А це нікому не потрібно, отже робимо все з розумом.

Четвертий крок – подача ліквідаційних звітів з ЄСВ (пенсійний фонд) та у ДПІ (спрощена система або загальна система). Або зняття з обліку у ДПІ та ПФУ.

Строк подання ліквідаційної звітності з ЄСВ – 30 днів з дати реєстрації Заяви про припинення підприємницької діяльності (п. 11, розд. ІІІ Порядку №435).  Звіт за формою «ліквідаційний» може бути сформовано та відправлено як в онлайн режимі, так і в паперовому вигляді. Ми рекомендуємо відстежувати всі кроки через електронний кабінет платника податків: дуже зручно бачити, чи надійшли гроші до бюджетних рахунків, прийнята звітність чи ні, пройшли нарахування, або сталася помилка. Але звичайно, для того, щоб розуміти, де та що дивитися, потрібно мати кваліфікацію.

Отже, ліквідаційний звіт з ЄСВ надіслали, податкова його прийняла, та не поспішайте радіти, завжди є «АЛЕ». Навіть коли всі податки сплачені, звіт подано та прийнято в строк, ПФУ не знімає ФОП з обліку. Чому? Ця процедура урегульована Порядком взяття на облік на зняття з обліку в органах ПФУ платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Тільки коли пенсійний фонд проведе власну перевірку, ФОП може бути знятий з обліку. Достатньо часто, податківці коли бачать ФОП, що приніс особисто ліквідаційну звітність (у паперовому вигляді), вимагають від ФОП написати заяву с проханням його перевірити. Ця заява не є обов’язковою, ви можете писати її або ні. Це ваше бажання. Із практики – перевіряють дуже рідко. Та це вже  м’яч на стороні податківців, це їх процедура. Ви зробили все, що від вас вимагалося: сплатили своєчасно податки, подали ліквідаційну звітність. А далі, перевірять вони вас чи ні, це вже їх моменти та процедури.

Тож, с пенсійним фондом розібралися, в нас залишився ще один важливий звіт. Це звіт для загальної системи – Декларація про майновий стан,  та для спрощенців – Декларація платника єдиного податку. В цих звітах немає форми «ліквідаційна», вона подається до ДПІ просто як останній звіт, за останній звітний період. І в цьому може бути проблема. 

Розглянемо завдання: є ФОП Пупкін Н.Н., зареєстрований ще у 2020-му році, він припинив підприємницьку діяльність 15 лютого 2021 року. Отже, за який строк йому потрібно подати останню звітність до ДПІ, якщо він: 

1.     на другій групі єдиного податку? 
2.     на третій групі єдиного податку? 
3.     на загальній системі оподаткування? 

Відповідь на перше питання: друга група подає Декларацію платника єдиного податку один раз на рік. Тому останній звіт буде за 2021 рік. Строк подання – до 01 березня 2022 року.

Відповідь на друге питання: третя група подає Декларацію платника єдиного податку один раз в квартал. Тому останній звіт буде за перший квартал 2021 року. Строк подання – до 09 травня 2021 року. 

Відповідь на третє питання: ФОП на загальній системі оподаткування подає Декларацію про майновий стан один раз на рік. Тому останній звіт буде за 2021 рік. Строк подання – до 09 лютого 2022 року.

З цих відповідей ми бачимо строки подання останньої звітності. Але у повітрі літає цікаве питання: а що якщо я не хочу чекати цілий рік? Я закінчив свою діяльність у лютому 2021 року, я хочу подати всі звіти у березні та забути про свій ФОП. Чи можу я подати свій останній звіт за 2021 рік зараз? Відповідь – і так, і ні.

Якщо ви сформуєте в електронному вигляді звіт за рік, який ще триває, вам одразу ж прийде помилка зі змістом: «Звіт не прийнято, адже обраний строк ще не закінчився». Тобто ви не можете подати звіт за рік, який ще триває.

Але якщо ви роздрукуєте свій звіт та підете у податкову, щоб інспектор ввів цю останню звітність самостійно, 50% що питання буде вирішено. Чому така мала вірогідність? Тому що люди на місцях самі приймають рішення – відмовити вами чи прийняти звіт. Такі справи. 

Ось ми с вами пройшли всі чотири кроки по закриттю ФОП. Що ж робити далі?  А далі потрібно взяти всі документи, звіти, первинні документи, книги обліку доходів або доходів і витрат, скласти все в одне місце у шухляду та зберігати все це 3 роки. Адже навіть після закриття ФОП ви можете отримувати від податківців «листи щастя» стосовно штрафів за минулі періоди, коли ви ще були підприємцем та може несвоєчасно сплатили податок або подали звітність з порушенням строків. Також вони мають право перевірити вашу минулу діяльність: звідки ви отримували дохід, як його обліковували, як розраховували податки. 

А якщо ви хочете спати спокійно, і вся ця інформація про закриття ФОП вас втомлює – звертайтеся до нас. Ми і ФОП закриємо, і зробимо при необхідності перевірку документів, щоб у вас не боліла голова, бо нам не важко і ми в цьому професіонали. Адже ми з вами розглянули тільки найпростіший приклад, де у ФОП немає боргів та не поданої звітності, немає штрафів та пені, немає найманих працівників. І навіть якщо ФОП без проблем сам подав звіт по ЄСВ і зробив це не правильно, то відредагувати його вже не можливо. Тому наша порада – не робіть такі важливі кроки самостійно, бо потім буде набагато дорожче виправляти, ніж зробити один раз і правильно.

   
Будемо раді співпраці. З повагою, ТОВ «Сігма солюшинс»  

м. Київ, ​вулиця Верховинна 36А

 info@sigmasolutions.com.ua

+38 (096) 014-71-12

Ми працюємо: 
пн-пт 09:30 – 17:30 
сб-нд вихідний

ЗАЛИШИЛИСЯ ЗАПИТАННЯ?

Напишіть нам, відповімо на всі



Заявка принята в обработку
Ошибка